Khamis, 29 Disember 2011

Apa Perlu Buat Kalau Hamster Mengandung?


Selepas baca entri yang lepas, anda dapati hamster anda sedang mengandung?
WOAH! Bestnya!!!!!!
Tahniah!
Alfun mabruk! (Arab)
Zhu he ni! (Mandarin)
Congratulations! (Jawa! eh... english la!)

So, sudah bersedia ke nak menyambut kedatangan 'Hamster Junior'? Berikut, saya kongsikan beberapa tips penting yang anda perlu buat untuk menjaga hamster anda yang sedang mengandung...

  • Tambahkan kuantiti makanan. Hamster betina akan makan lebih banyak daripada kebiasaan. Jadi, anda perlu tambah kuantiti makanan yang diberi supaya hamster anda tidak kelaparan atau tidak cukup makan. 
  • Standby tukar bedding awal-awal elak sangkar busuk. Sebab, bila hamster junior sudah lahir nanti, anda dilarang menukar bedding kerana ibu hamster tidak suka diganggu 1 minggu pertama selepas dia lahirkan baby hamster. 
  • Tambahkan makanan yang berkhasiat kepada hamster anda. Boleh start bagi makanan yang kaya protein untuk hamster anda. 
  • Jaga paras air dalam bekas air. Pastikan air sentiasa mencukupi untuk keperluan hamster jantan dan betina. 
  • Digalakkan anda pisah hamster jantan dan hamster betina buat sementara waktu sebab hamster jantan akan cenderung untuk membuat seks dengan hamster betina tanpa mengira sama ada hamster betina sedang pregnant atau tidak. Jika ini berlaku, dikhuatiri, hamster akan mengalami pregnancy yang berulang. Bagi la hamster betina anda rehat seketika dengan menjarak pregnancy. =) 

6 ulasan:

  1. berape lame nak tunggu baby2 hamster lahir?

    BalasPadam
  2. bila nak masukkan semula hamster jantan selepas dipisahkan..?

    BalasPadam
  3. ASALamualaikum. Tumpang tanya, andai kata si ibu hamster dah buat sarang tempat penyimpanan makanan dan segala dalam sangkar sudah di ajust oleh si ibu tuh, takpe ke kalau tukar bedding dia ?

    BalasPadam