Jumaat, 20 Mei 2011

Hamster Syrian Selalu Gaduh?

Soalan: Hamster saya berspesies Syrian selalu bergaduh. Asyik wrestling je dalam sangkar, macam WWE! Apa perlu saya lakukan ya? -Kiwi, Rrara & Anggi.

Jawapan:
Hamster spesies Syrian secara semulajadi memang suka hidup sendirian- lonely! Syrian tak suka tinggal di dalam sangkar lebih dari 3 atau 4. Kalau tinggal berdua pun, tengok nasib je la.

Sewaktu kecil, syrian tiada masalah untuk tinggal beramai-ramai di dalam satu sangkar. Tetapi bila besar, syrian lebih suka tinggal seekor di dalam 1 sangkar. Itu sebab, bila anda beli hamster syrian di mana-mana kedai haiwan, anda akan dinasihatkan oleh jurujual untuk tempatkan seekor hamster syrian untuk 1 sangkar sahaja.

Hamster syrian hanya bersedia menerima 'housemate' jika digandingkan jantan betina disaat mereka perlu mengawan!

Kalau Letak Jantan Betina Syrian Dalam Satu Sangkar Boleh Tak?
Bukan semua hamster jantan betina akan serasi ibarat Jack n Rose dalam cerita Titanic! Kalau tak kena gaya, si betina akan bersifat dingin dan menyerang hamster syrian jantan. (Si Betina sangat garang n jual mahal ok!). Jika anda berniat untuk 'satukan hati' mereka, sila ikuti langkah demi langkah yang pernah saya beritahu dalam entri ini- Hamster Jantan Betina Selalu Gaduh?

1 ulasan:

  1. patut la...
    da la garang, abes aku kena gigit sampai darah...
    last2 aku pulang kt kedai...
    jenis ni macam tikus skit..

    BalasPadam