Selasa, 18 Januari 2011

Hamster Jantan dan Betina Bergaduh?


Niat murni anda untuk menyatukan hamster jantan dan betina gagal kerana mereka bergaduh? Urm.... Satu fakta yang harus anda tahu, hamster sangat peka dengan bau yang berbeza dengan dirinya. Kalau anda perasan, setiap kali anda panggil hamster anda pasti dia akan mengeluarkan muncung dan hidungnya dahulu untuk menghidu 'bau' anda. Jika bau yang bermain dengan dia, beri makan pada dia, sama, maka dia akan kenalpasti bahawa anda adalah tuannya! ;)

Soal hamster jantan dan betina ini pun hampir serupa. Cara terbaik untuk menyatukan mereka ialah:
  • Spesies- Pastikan spesies sama. Ini sangat mustahak. Janganlah memandai-mandai ingin kacukkan mereka kerana anda hanya akan mengakhiri hayat salah seekor hamster kesayangan anda. (Terutama kalau roborovski digandingkan dengan Syrian, habislah....)
  • Usia- Hamster yang masih kategori budak (baru lahir- 2 bulan) masih mahu bermain, berkawan, bergaduh. Mereka belum sampai ke tahap untuk 'disatukan'. Selalunya, hamster jantan akan mula mengejar hamster betina apabila usia mereka dalam 2 bulan keatas. Disaat ini, hamster betina akan buat mengada-ngada apabila dikejar hamster jantan. (Macam filem bollywood lak!)
  • Bau- Hamster sangat peka dengan bau! Kalau sebelum ini hamster jantan anda tinggal sendiri, tiba-tiba anda masukkan hamster betina ke dalam 'istana'nya, maka akan berlakulah pergaduhan yang besar diantara hamster jantan anda dan hamster betina tersebut kerana hamster akan mudah rasa terancam.
Jadi, macam mana nak satukan mereka? Ikuti langkah berikut:
  1. Sediakan satu bekas bersih dan isi sedikit air, anggaran air tersebut paras kaki hamster anda. (Bukan paras kaki anda ok!)
  2. Ambil hamster jantan dan betina, masukkan ke dalam bekas tersebut. Pastikan bekas tersebut tinggi supaya hamster-hamster tersebut tidak keluar daripada bekas. Maklumlah, hamster ini tidak suka mandi dengan air. Mereka lebih suka menggolekkan badan mereka pada pasir wangi. (serbuk pasir berperfume).
  3. Basahkan hamster anda dengan mengambil air dan dijirus kebadan hamster anda. Guna tangan sahaja. Tidak perlu guna gayung. (Matilah hamster tu kelemasan kalau guna gayung!)
  4. Disaat ini, bau masing-masing akan hilang dan mereka akan mempunyai bau yang sama.
  5. Selesai operasi membersihkan mereka, anda bolehlah lap mereka dengan kain kering. Pastikan bedding sangkar telah ditukar dengan bedding baru sebelum anda masukkan semula hamster-hamster tersebut ke dalam snagkar tersebut.
  6. Masukkan hamster jantan dan betina ke dalam sangkar dan biarkan mereka saling kejar mengejar ibarat filem hindustan...
Selamat mencuba!

59 ulasan:

  1. salam, hamster sya p0n bgaduh je lah.yg betina grang sgt.masa mula2 bela xada p0n dh lpas 2blan ni bru nk gdoh.knapa eak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sma la dgn hamster sya pn.. Sya dh bt sma dgn tips yg d kongsi kn kt artikel ni.. Tpi sma jgk.. Mreka baik kejap ja.. Pastu gduh balek..smpai sya trpksa pisahkn mreka smula.. Klau mcm ni smpai bila2 pn xdpt nk kahwin kn mrekaπŸ˜”

      Padam
  2. Biasalah tu. Jual mahal. hehe. Sudah ikuti langkah-langkah yang saya jelaskan di atas? Jika masih tidak serasi, anda kena asingkan hamster tersebut. ;)

    Syrian hamster tak suka tinggal ramai2 dalam satu sangkar. Dia hanya suka tinggal dengan 'isteri'nya sahaja. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau syrian dengan winter white bole x??

      Padam
    2. Tu la...dr kecil bersama dh besar... asyik menggigit yg betina je..abis berdarah dh terpaksa letak si jantan dalam sangkar lain...

      Padam
    3. Saya ada syrian & winter white . Baru beli kemarin . Satu satukan dulu sementara nak beli storage deco sendiri . Tapi dorang kekdang akan ada bunyi . Tapi tak macam gaduh . Itu sebenarnya gurau ke gaduh .

      Padam
    4. kiranya tkpela ni tkpisahkan suami istri tu? Sbbnya risau jgk diorg sll main kejar2. Tp tkthula kejar ganas k kejar romantik, stakatni tkde lagi luka2

      Padam
  3. salam.
    xpe ke klau 2ekor hamster betina dan seekor hmster jantan tinggal dlm cage yg sma?

    BalasPadam
  4. hamster yg bru beli mmg xtahu main roda lgi ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tk la sbb dia first time main nanti lama2 dia pandai la

      Padam
  5. Nur, boleh je letak sekali. ;) tapi kadang2 spesies syrian lbh suka duduk seekor satu cage unless dia n pasangan dia.

    mula2 memg dia akan kekok guna bola tu. lama2 ok. n dia seronok.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pasti yg jantan tu syrian tp yg betina xpasti pula...tp masa beli dia kata dua² syrian..

      Padam
  6. salam...
    bleh taye...
    mcm mne nk tau Hamster jantan k betina...
    sye ambil hamster 2 kat kwn sye...
    pas2 die asyik gado jer...

    lgi stu soalan...
    die mmg ske gigit tgn org k...

    BalasPadam
  7. Danial, untuk bezakan hamster jantan n betina, kena tengok kemaluan dia. hehe. Nanti saya ajar dalam entri baru k. Stay tuned!

    Hamster hanya menggigit bila dia rasa dalam bahaya. Rujuk entri lama saya- CARA MENJINAKKAN HAMSTER. Thanks!

    BalasPadam
  8. hamster sye slalu gdoh ..
    sye lex dlm cage 2,2 ekor btine sekor jantan ..
    sekor btine 2 bnting ..
    slalu gdoh ngan jantan 2 ..
    npe ea ??

    BalasPadam
  9. Fatin, hamster betina yang bunting memang agak agresif. Pisahkan hamster yang bunting dengan hamster jantan dan betina tu. Biar si jantan pregnant kan si betina 1 lagi tu pula.

    BalasPadam
  10. Thanks utk info yang sangat sangat sangat diperlukan nie :D

    BalasPadam
  11. Salam .. Nak tny nie, kalo spesis jantan lain, betina len, adakah akan mengawan jugak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya kurang pasti.

      Rasanya tak kot. Spesies berbeza.

      Tetapi jika berjaya, itu tanda anda telah berjaya menghasilkan kacukan spesies hamster! :)

      Padam
  12. tipsnya sangat bermanfaat sekali bro...
    blog nya sangat informatif...:)

    BalasPadam
  13. saya 2ekor hamster syrian..jantan n betina..
    dh setahun saya bela tp x beranak pun~
    n sjk akhir2 ni..
    diorg suka gduh..slalu nyer saya biar je sbb pe y saya tau diorg bergurau..
    tp br td saya terpaksa hentikan pergaduhan mereka sbb dh teruk sgt. Smpai berdarh 2ekor tu, y jntan berdarah kat betis, betina kat kaki n muka.
    kenapa ye?
    apa y patut sya buat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pisahkan hamster tu.

      Dulu, saya pernah cuba satukan Bubu dengan seekor hamster betina syrian yang diberi nama Cici.

      Bubu asyik bergaduh je dengan Cici. Mungkin kurang serasi. Bau berbeza dan sebagainya. Last-last saya pisahkan mereka dan saya carikan pasangan baru untuk Bubu. :)

      Padam
  14. saya nak tahu.sejak 2 3 menjak nie...hamster sy yg sekor nie asik gduh je dgn kwn2 dia yg laen..dah tak tahu cmne dh nk selesai kan..dan setahu saya..hamster jnis robo nie friendly antra satu sama laen..cmne nk selesai eik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bilangan hamster yang banyak dalam satu sangkar mewujudkan persaingan. mungkin sudah tiba masanya Cik Bie comel besarkan sangkar atau pindahkan beberapa ekor hamster ke sangkar baharu.

      Padam
  15. salam husaini saya ada hamster hitam dan putih yang hitam tu btina yang pth tu jntan.kenapa diorang bergaduh apabila dalam gelap dan apabila saya letak makan dia taburkan semua dan yang disuka tu diambil.hamster saya syrian .please tell me what tu du saya akan hutang budi pada awak pleaseee

    BalasPadam
  16. salam nak tnye skit . saye ade 2 hamster jantan n satu betine . takpe ke kalau satukan ketige tige sekali dalam satu sangkar ?

    BalasPadam
  17. Assalamualaukim..saya nak tnya la..
    hamster2 saya bergaduh sampai salah satu darinya luka dekat bhgian bwhnya(kira bhgian sulit nya)..

    adakah itu perkara normal??

    BalasPadam
  18. salam...hamster saya tadi dh mengawan..agak2 bila dia akan berhasil hamil?seronok bila tgok hamster roboski saya dah mengawan dulu beli tak pula agaknya betul kata awak dia dah 4 bulan dan betina 3bulan dan memang jantan agak memonjol anu dia..ala2 tak sabar nak tggu dia hamil..

    BalasPadam
  19. Hamster sya nie racist, cage satu nie, winterwhite, satu lagi cage, Roborovski, jarak, dlam satu lengan, rumah jauh pun still gado...

    BalasPadam
  20. Aku kurang faham tentang nak mandikan hamster tu,nak masukkn sekali arung ke hamster kedalam bekas yang berisi air?aq dah mandikan sekor2.lepas tu aq lap,aq masukkan kat sangkar baru campurkan nye last2 dyeorng gaduh..kenape eak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. masukkan skli hamster2 dalam 1 bekas berisi air paras kaki hamster , then amir air dalam bekas tu renjis tak pun sapu je dekat badan , bagi bau hilang

      Padam
  21. Boleh tak hamster jantan dan betina yang berlainan usia mengawan?

    BalasPadam
  22. Boleh tak hamster jantan dan betina yang berlainan usia mengawan?

    BalasPadam
  23. Salam. Hye. Boleh tak kalau letak kan sekor hamster roboski betina dam dua jantan. Tk thu pulak mase terbeli tu dua dua jantan.

    BalasPadam
  24. Salam. Hye. Boleh tak kalau letak kan sekor hamster roboski betina dam dua jantan. Tk thu pulak mase terbeli tu dua dua jantan.

    BalasPadam
  25. Salam .. Nape ye mase mule2 bli dlu xgduh skrg hamster sy sllu gduh . yg jntn tu tkot nk trun bwh . klu trun mesti kne kejar pnyer . kesian plak tgk .

    BalasPadam
  26. Assalamualaikum.. saya baru bela winter white(betina) n winter gold(jantan). Dah dua minggu. Masa first beli tu gold suka usik white. Hilang bulu kt hidung white. Tapi skrg, white pulak suka gedik gedik dngan gold. Asik cari gold pastu golek golek depan gold sambil buat bunyi. Tapi gold macam tak layan jaπŸ˜‚ prsoalannya kt sini, knapa eh perangai white macam tu?πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ normal atau tak normal?

    BalasPadam
  27. Salam..saya nak tanya..saya ada sepasang robo..yg betina dh selamat melahirkan 3 ekor anak dan saya asingkan yg jantan..soalan saya, kenapa ye bila saya satukan yg jantan semula selepas 2 bln mereka bergaduh..yg jantan dan betina..jantan smpai berdarah2 dan terpaksa diasingkan semula..macam mana saya nak satukn semula?

    BalasPadam
  28. asalammualaikum . saya beli sepasang hamster 3 minggu lepas . harini saya beli yang baru , sepasang jugak . saiz yang saya beli hari ni agak kecil sedikit . orang yang jual tu kata baru pisahkan dari ibu dia . bila saya masukkan dalam sangkar yang ada hamster saya beli dulu . si jantan terus serang yang hamster baru . macam mana saya nak buatkan mereka tak bergaduh ? saya ada baca satu artikel yang guna tabur bedak kat diorg tapi yang berlaku sebaliknya ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya baru rapatkan kembali ukhuwwah sepasang suami isteri hamster jenis roborovski semalam. Dua2 terpisah hampir dua bulan sebab yg betina bersalin. Hehehe... so mula2 saya bedakkan yang betina. saya boh bedak dalam umah bathing sand pehtu saya masukkan hamster dalam tu dan goyang2kan bagi bedak tu rata kat badan hamster. Bedak saya pakai bedak baby pureen. Pastu saya boh yg betina tu dalam satu kotak platik jernih. Pehtu saya buat pulak pada yang jantan dan masukkan jugak dalam kotak plastik tu. Memula dorang gaduh jap sbb sebelum ni try letak tanpa bedak mmg gaduh smpai berdarah pp si jantan. Yang slalu attack ni betina and yg jantan slalu mengalah. SO bile dh boh bedak dorang gaduh kejap je pehtu dlm 10 min ok la...nampak mcm bininya dah boleh dibawa berbincang. Kui3x. Lastly seme ok. Jadi saya bedakkan kesemua 7 ekor anak2 dorang senang nak boh satu kotak besar. Kui3x.... alhamdulillah ok la jgk walaupon mula2 mak dia mcm garang sket la dgn anak2 yg dh besar.

      Padam
  29. macam mana nak gemukkan hamster winter white..saya punya kurus je..makanan melimpah ruah kot saya bagi tp bila pegang nak main rasa diorang kurus je macam tak best je.saya nak hamster saya gemuk

    BalasPadam
  30. Hi nk tnye blh ke ltk dua² hamster jantan kt dlm 1 cage? Sbb hamster betina dh mati so tkt nk beli bru yg betina sbb x sanggup tgk mati mse nk lahirkn baby.. So blh ke ltk jantan dedua kt dlm cage yg sme?

    BalasPadam
  31. kalau letak ibu hamster dgn anak-anak betina(2 bulan) takpe kan? hamster dah berlambak , cage kecik je hmm

    BalasPadam
  32. kalau letak ibu hamster dgn anak-anak betina(2 bulan) takpe kan? hamster dah berlambak , cage kecik je hmm

    BalasPadam
  33. Mengapa betina saya nak jilat jantan saye

    BalasPadam
  34. Hamster aku x nk mandi pasir perfume .... knapa

    BalasPadam
  35. salam..nak tanye, skarang dah usaha mcm2 nak rapatkan si betina dgn si jantan..walau dah belikan pasangan baru...ape lg usaha lain?.. sian pulak seko2 dalam cage...kdg2 rase padan muke pun ade jugak...sape suh garang sgt..

    BalasPadam
  36. kalau whinter white boleh pkai cara ni ke?

    BalasPadam
  37. nk tny sikit...bile time saya blh satu kn hamster jantan gan ank n bini die ek?

    BalasPadam
  38. punggung hamster akan semakin membesar ke ?

    BalasPadam
  39. Sy ade dua ekor satu jantan satu betina dlm 2 bulan ni asyik gaduh je yg jantan kejar yg betina yg betina ni mcm ketakutan gitu ingat memang nk mengawan tpi mase biar mcm 3 hari cmtu sbb asyik gaduh je sy tgok yg betina berdarah abis kat bawah badan dia dgn muka.. sama jugak yg jantan darah luka kat muka.. kenapa ek jadi mcmtu

    BalasPadam
  40. Nak setahu saya hamster xboleh kena air wlu sedikit, ni dr apa yg sy pelajar drp channel youtube ttg penjagaan hamster..so boleh ke mandikan dia? Risau pula kang mati...tq..

    BalasPadam
  41. salam tanya..saya letak dua jantan dua betina dalam satu sangkar..tapi satu betina tu asyik ganggu yang lain..mcm gaduh la..habis luka darah apa semua yang jantan tu..kena pisahkan ke?..mcm mana xnak bagi gaduh duk dalam satu sangkar?

    BalasPadam
  42. saya mmpunyai sepasang hamster jenis syrian..baru2 nie hamster saya melahirkan 7 ekor anak setelah 3 mnggu saya cuba satukan yang jantan dan betina tp si betina mnggigit si jantan sampai berdarah...kenapa ye??

    BalasPadam