Selasa, 26 Januari 2010

BENDA ASAS UNTUK BELA HAMSTER


Acapkali saya menerima soalan-soalan seperti ini:
“Susah tak nak jaga hamster ni?”
“Kos nak jaga mesti tinggi kan?”
“Berapa bajet awal nak bela hamster ni?”

Untuk entri kali ini, saya akan kongsikan bersama anda perkara-perkara asas yang perlu ada untuk bela hamster kesayangan anda.

SANGKAR
Ini adalah benda penting yang anda wajib beli. Takkan anda nak lepas hamster comel anda berkeliaran dalam rumah anda atau bilik anda pada hari pertama anda membelinya? Justeru, sangkar sangat penting sebagai benda asas dalam memelihara seekor hamster. Saiz sangkar bergantung kepada saiz hamster dan jenis hamster yang anda beli. Jangan beli sangkar kecil untuk hamster jenis Syrian kerana Syrian bakal membesar dan sangkar kecil tidaklah sesuai untuk hamster jenis ini. Untuk hamster jenis Roborovski tidak mengapa kerana saiz mereka kecil dan sangat comel. Yang penting, pastikan hamster comel anda selesa dengan sangkar yang dibeli. Selalunya, apabila anda membeli sangkar, dalam sangkar tersebut sudah ada wheel (roda mainan hamster), bekas makanan, bekas isi air (pastikan muncungnya besi dan bukan plastik kerana hamster kawan saya telah gigit muncung bekas air plastik semasa hendak minum dan ia mengundang kerosakan kepada bekas air tersebut.) dan juga sebuah rumah kecil untuk hamster tidur. Ada juga yang sertakan tandas hamster. Harga standard untuk sangkar kecil sekitar RM18.00. Untuk saiz sederhana besar bermula dengan RM35.00-RM49.00. Harga sangkar juga bergantung kepada saiz sangkar dan kecanggihannya. Semakin besar dan canggih sesebuah sangkar, semakin mahal harga sangkar tersebut.


MAKANAN
Untuk membeli makanan hamster, saya cadangkan anda membeli makanan hamster yang mengandungi campuran biji kuaci, gandum, jagung, kacang soya, bijirin, kacang hijau dan sebagainya. Ia memenuhi keperluan asas dalam piramid makanan hamster. Jangan terlalu kerap memberi makan kuaci kerana kuaci banyak lemak dan jika diambil secara berlebihan, hamster kesayangan anda akan bertambah montok dan obes. Harga sekitar RM6.00 hingga RM15.00 bergantung kepada saiz makanan tersebut. Buat permulaan, beli yang sederhana saiznya, harga RM6.00.

BEDDING
Hamster memerlukan bedding untuk mengekalkan tahap kebersihan sangkar. Hamster kurang gemar badannya terkena air. Justeru, antara peranan bedding ini adalah untuk menyerap air kecing hamster ini. Ia juga berperanan menyerap bau-bau yang kurang enak yang ada dalam sangkar disamping menambahkan keselesaan hamster tersebut. Untuk bedding, selalunya kita menggunakan habuk kayu berwarna putih. Akan tetapi, jika hamster kesayangan anda alah pada habuk kayu, anda juga boleh menggunakan tisu tandas yang telah dicarik-carik. Jika anda ke kedai haiwan, pasti anda akan lihat pelbagai jenis habuk kayu dijual disana. Ada yang natural, ada yang berbau strawberry, apple dan sebagainya. Terpulang kepada citarasa anda dalam memilih jenis habuk kayu yang sesuai untuk hamster comel anda. Harga? Sekitar RM5.00-RM10.00 berdasarkan saiz dan jenis. Jangan letak banyak sangat dan jangan pula terlalu sedikit! Biasanya sekali beli, boleh guna untuk tempoh 2 bulan.

8 ulasan:

  1. kolo bekas air ngn terowong dy main baper ingit ea????

    BalasPadam
  2. Untuk Ekin vs aton, saya kurang pasti. setiap kedai harga berbeza-beza. huhu.

    Untuk Zana Nordin, you're welcome! =D

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. Sorry Farah, saya tidak jual cage.

      Boleh pergi dimana-mana pet shop berhampiran untuk beli cage hamster yang cute miut. :)

      Padam
  4. Boleh sy tnya hamster ni pembersih ka ? Hamster sy selalu kencingg dan berak merataa contoh : bkas makan , dalam roda . Selalu kena cuci ka ? Sy dh beli psir mndi tapi harihari kena tukar sbb kencing dia busuk sngt . Mcm mna ya

    BalasPadam